22 November 2011

Dua penyokong Indonesia maut terpijak di Gelora Bung Karno

Dua penyokong Indonesia maut terpijak di Gelora Bung Karno - Kami baru dapat khabar berita daripada Indonesia bahawa dua penyokong Indonesia maut akibat dipijak di Gelora Bung Karno. Apa punca sebenar kami tak pasti, tapi berlaku kekecohan pada jam 7 petang waktu Indonesia yang menyebabkan perkara itu terjadi. Takziah kami ucapkan di atas kemalangan yang menimpa. Kejadian berlaku ketika Gelora Bung Karno dipenuhi dengan lautan manusia, hampir kesemuanya penyokong Indonesia yang datang untuk menonton. Berlaku kejadian tolak menolak dan akhirnya sampai ada yang meninggal.

Dua orang dipastikan meninggal dunia saat desak-desakan suporter di Stadion Gelora Bung Karno, Jakarta, Senin (21/11/2011) malam. Kedua korban berkelamin laki-laki telah dibawa ke Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo.

Salah satu korban bernama Reno Alvino (21), warga Cililitan, Jakarta Timur. Reno Alvino adalahadditional player band DOT yang dibentuk dua bersaudara Ezza Yayang dan Adam Yayang. Di band tersebut, Reno biasa bermain sebagai drummer. Sementara satu korban lainnya belum diketahui identitasnya. Keduanya meninggal saat terjadi kericuhan di sektor 7 sekitar pukul 19.00.

“Kita datang rombongan. Semua pegang tiket. Yang enggak punya maksa masuk jadi dorong-dorongan, jatuh, misah. Dan dengar-dengar, saya cari enggak ada. Tahu-tahu ada dua korban pas desak-desakan. Saya cek ternyata Reno. Dia udah enggak ada,” kata saudara sepupu Reno, Helmi (25), kepada Kompas.com.

sumber : Kompas Bola